loading...
دهه فجر
علیرضا بازدید : 88 جمعه 13 بهمن 1391 نظرات (1)

آغازجشن های دهه فجر انقلاب اسلامی

 

رژه موتورسواران از فرودگاه مهرآباد تا حرم مطهر، گلباران این مسیر، پخش آوای کلام‌الله مجید از مساجد، به صدا درآوردن ناقوس کلیساها ، کنیسه‌ها و دیگر مکان‌های دینی، به صدا درآوردن سوت کشتی‌ها ازبرنامه‌های ۱۲ بهمن است.

امروز دوازدهم بهمن، سالروز ورود امام خمینی (ره) به میهن اسلامی و سرآغاز ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، مراسم یوم‌الله 12 بهمن سالروز ورود تاریخی حضرت امام خمینی (ره) به میهن اسلامی در تهران و استان‌های سراسر کشور آغاز شد.
 مراسم گرامیداشت یوم‌الله 12 بهمن در تهران در ساعت 9:33 صبح امروز (پنج‌شنبه) با حضور گسترده اقشار مختلف مردم، خانواده معظم شهدا، ایثارگران، آزادگان، جانبازان و مسئولان عالی‎رتبه کشوری و لشکری و سایر شخصیت‌های برجسته نظام در مرقد مطهر امام خمینی(ره) آغاز و هم‌‌اکنون در حال برگزاری است.

مراسم بزرگداشت یوم‌الله 12 بهمن در مرقد مطهر بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی با پخش صدای فرود هواپیمای حامل حضرت امام(ره) به یاد سالروز ورود تاریخی ایشان به میهن اسلامی با شور و حال وصف ناشدنی میان خیل مشتاقان و ارادتمندان به بت‌شکن تاریخ و سر دادن سرود «الله اکبر خمینی رهبر» و «این بانگ آزادی» است میان طنین شعار الله‌اکبر شرکت‌کنندگان آغاز شد.

گلباران مسیر حرکت امام راحل در سال 57، توسط بالگردهای نیروهای مسلح از فرودگاه مهرآباد تا میدان آزادی و از آنجا تا بهشت زهرا(س) و استقرار در حرم مطهر امام راحل، رژه موتور سواران در طول مسیر حرکت تاریخی امام خمینی(ره) در سال 57 و برپایی ایستگاه‌های صلواتی از جمله ویژه برنامه‌های بزرگداشت یوم‌الله 12 بهمن است.

در مراسم امروز مرقد امام خمینی(ره) آیت‌الله سیداحمد خاتمی عضو مجلس خبرگان رهبری سخنرانی خواهد کرد.

علیرضا بازدید : 72 جمعه 13 بهمن 1391 نظرات (0)

 مطالب و متن مجری دهه فجر

جاء الحق و زهق الباطل ان الباطل کان زهوقا اسرا/ 81

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَالْفَجْرِ * وَلَيَالٍ عَشْرٍ * وَالشَّفْعِ وَالْوَتْرِ * وَاللَّيْلِ إِذَا يَسْرِ * هَلْ فِي ذَلِكَ قَسَمٌ لِذِي حِجْرٍ

شما می توانید این آیه را نیز استفاده نمایید.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ إِذَا جَاء نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ * وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْوَاجاً * فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ كَانَ تَوَّاباً *

روز هجران و شب فرقت یار آخر شد/ زدم این فال و گذشت اختر و کار آخر شد

آن همه ناز و تنعم که خزان می‌فرمود/ عاقبت در قدم باد بهار آخر شد

شکر ایزد که به اقبال کله گوشه گل /نخوت باد دی و شوکت خار آخر شد

صبح امید که بد مُعتکف پرده غیب / گو برون آی که کار شب تار آخر شد

آن پریشانی شب‌های دراز و غم دل / همه در سایه گیسوی نگار آخر شد

باورم نیست ز بدعهدی ایام هنوز /  قصه غصّه که در دولت یار آخر شد

ساقیا لطف نمودی قدحت پرمی باد / که به تدبیر تو تشویش خمار آخر شد


ایران مجری /گنجور مجریان و سخنوران / پردیس سخن/ متن مجری دهه فجر انقلاب از فریبا علومی یزدی

 مطالب و متن مجری دهه فجر

دهه ی فجر بر شما فجرآفرینان پیروزمند فرخنده باد.

ای دوست بیا تا سرود فتح و پیروزی بخوانیم و همگام با روزهای بهمن ماه خاطرات شیرین سال های انقلاب را مرور کنیم.

شب بیکران ستم را بزرگ مردی ورق زد و مارا به استقلال و آزادی در فجر انقلاب دعوت کرد. بهمن پیروز آمد تا دیگر بار حماسه ی سترگ پیروزی انقلاب اسلامی ایران را به ما یاد آوری کرد.

علیرضا بازدید : 63 پنجشنبه 28 دی 1391 نظرات (0)

 


22 بهمن, 22بهمن,روز22بهمن, 22 بهمن سال 57

 

 

22بهمن پیروزی انقلاب اسلامی ایران

 

22بهمن : در روز 22 بهمن 1357، تاریخ نهضت اسلامی مردم ایران به رهبری امام خمینی (ره) به نقطه عطف خود رسید. در روز 22 بهمن سرانجام مبارزات مردم مسلمان به بار نشست و پادشاهی 2500 ساله و ظلم و استبداد بیش از 50 ساله رژیم پهلوی در ایران، ریشه كن شد و به خواست الهی حكومت جمهوری اسلامی تأسیس شد.

 


وقایع ۲۲ بهمن

وقایع ۲۲ بهمن : در روز 22 بهمن به ترتیب زندان اوین، ساواک، سلطنت آباد، مجلسین سنا و شورای ملی، شهربانی، ژاندارمری و ساختمان زندان کمیته مشترک به تصرف مردم در آمد.در تسخیر شهربانی سپهبد رحیمی فرماندار نظامی تهران به دست انقلابیون مسلح افتاد. پادگان باغشاه و دانشکده افسری، دبیرستان نظام، زندان جمشیدیه، پادگان عشرت آباد و پادگان عباس آباد یکی پس از دیگری تسلیم شدند و آخرین مرکزی که به تصرف درآمد رادیو و تلویزیون بود.



22 بهمن, 22بهمن,روز22بهمن, 22 بهمن سال 57

 

 


تصمیم شورای عالی ارتش در روز 22 بهمن


روز 22 بهمن : ساعت ۱۰ بامداد روز ۲۲ بهمن شورای فرماندهان نیروهای مسلح در ستاد مشترک تشکیل گردید. نظامیان حاضر در جلسه عبارت بودند از: عباس قره باغی، جعفر شفقت، حسین فردوست، هوشنگ حاتم، ناصر مقدم، عبدالعلی نجیمی، احمدعلی محققی، عبدالعلی بدره‌ای، امیرحسین ربیعی، کمال حبیب اللهی، عبدالمجید معصومی، جعفر صانعی، اسدالله محسن زاده، حسین جهانبانی، محمد کاظمی، خلیل بخشی آذر، علی محمد خواجه نوری، پرویز امینی افشار، امیر فرهنگ خلعتبری، محمد فرزام، جلال پژمان، منوچهر خسروداد، ناصر فیروزمند، موسی رحیمی لاریجانی، محمد رحیمی آبکناری و رضا وکیلی طباطبایی.ریاست شورای عالی ارتش بر عهده عباس قره باغی بود. پس از گزارش فرماندهان نیروها از وضعیت موجود بحث پیرامون همبستگی ارتش با مردم آغاز شد؛ اکثرا موافقت خود را اعلام نمودند و سرانجام اعلامیه‌ای مبنی بر بی طرفی ارتش تهیه و بامضا رسید. پس از تصمیم شورای عالی، ساعت یک بعد از ظهر خبر تصمیم شورای عالی ارتش در اختیار رادیو و تلویزیون گذاشته شد. رادیو ایران برنامه عادی خود را قطع و اعلامیه را قرائت کرد. لحظه‌ای بعد نیروهای انقلاب محوطه صدا و سیما را تصرف نمودند و خبر سقوط رژیم سلطنتی پهلوی از صدا و سیما اعلام شد.

22بهمن22 بهمن, 22بهمن,روز22بهمن, 22 بهمن سال 57
متن پیام امام خمینی (ره) در روز 22 بهمن 57

متن پیام امام خمینی (ره) در روز 22 بهمن 57 به این شرح است؛

بسم الله الرحمن الرحیم
ملت مسلمان و قهرمان و مبارز ایران! در این لحظه حساس كه به لطف خداوند تعالی مبارزات قهرمانانه شما سدهای استبداد و استعمار را یكی پس از دیگری می شكند و انقلاب اسلامی شما شكوفه ها و میوه های خود را آشكار می سازد، لازم می دانم ضمن اظهار تشكر و قدردانی از یك یك شما برادران و خواهران چند نكته را یادآوری نمایم:

شما در جریان مبارزات گذشته رشد اسلامی و انقلابی خود را آشكار كرده اید و اكنون بیش از پیش لازم است كه این رشد را به جهانیان نشان دهید تا جهانیان بدانند مردم مسلمان ایران می توانند بدون قیمومت این و آن، راه سعادت خود را انتخاب نمایند.

لهذا از شما می خواهم كه اولا مانع آشوب و هرج و مرج بشوید و نگذارید آشوبگران مغرض به عملیاتی از قبیل غارت، آتش سوزی، مجازات متهمان و از بین بردن آثار علمی و فنی و صنعتی و هنری و اتلاف اموال عمومی و خصوصی دست بزند. دشمن برای خراب كردن چهره نهضت از طریق نفوذ دادن افراد مفسد و مغرض در میان توده مسلمان دست به چنین كارها می زنند تا نهضت ما را ارتجاعی و وحشیانه قلمداد نمایند. من اكیدا اعلام می كنم كه هر كس دست به چنین عملیاتی بزند از جامعه انقلابی ملت مطرود و در پیشگاه خداوند متعال مسئول است.

ثانیا توجه داشته باشید كه انقلاب ما از نظر پیروزی بر دشمن هنوز به پایان نرسیده است. دشمن از انواع وسایل و دسائس بهره مند است و توطئه ها در كمین ماست. تنها هوشیاری و انضباط انقلابی و اطاعت از فرمانهای رهبری و دولت موقت اسلامی است كه همه توطئه ها را نقش بر آب می سازد.

ثالثا افرادی از دشمن كه به عنوان اسیر در اختیار شما قرار می گیرند هرگز مورد خشونت و آزار قرار ندهید. همچنان كه سنت اسلامی است به اسیران محبت و مهربانی كنید و البته دولت اسلامی به موقع آنها را محاكمه و عدالت را در مورد آنها اجرا خواهد كرد.

از همه شما برادران و خواهران عزیزم می خواهم كه با دولت موقت انقلابی اسلامی كه وارث یك سلسله خرابی های دولتهای فاسد گذشته است همكاری نمائید تا به حول و قوه الهی هر چه زودتر با همكاری یكدیگر ایران اسلامی آباد و آزاد را مورد غبطه جهانیان بسازیم.

والسلام علیكم و رحمت الله و بركاته
روح الله الموسوی الخمینی
22/11/57

 

                                               پیروزی انقلاب در 22 بهمن


پیروزی انقلاب در 22 بهمن : با وجود همه ناباوریها و تمامی تلاشهایی كه در سطح بین‌‌المللی برای حفظ رژیم شاه و جلوگیری از موفقیت امام‌خمینی بعمل آمد، انقلاب اسلامی در مرحله نخست مبارزات خویش در  روز 22 بهمن  پیروز گردید و از این جهت پیروزی آن بیشتر به یك معجزه شبیه بود تا تحولی عادی. به جز امام‌خمینی و توده‌‌های بیشماری كه خارج از تحلیل‌های معمول، به گفته‌‌ها و وعده‌های امام باور قلبی داشتند، عموم تحلیل‌گران سیاسی و همه كسانی كه در رخدادها و حوادث ایران دخیل بودند وقوع چنین پیروزی را، حتی تا روزهای واپسین عمر رژیم شاه ناممكن می‌دانستند.
چنین بود كه از صبحدم 22 بهمن 1357 خصومت با نظام نوپای اسلامی در پهنه‌ای گسترده آغاز شد. جبهه دشمنیها را آمریكا رهبری می‌كرد و دولت انگلیس و برخی دول اروپایی دیگر به همراه تمامی رژیمهای وابسته به غرب در آن مشاركت فعال داشتند. شوروی (سابق) و اقمار آن نیز ناخرسند از اتفاقی كه در ایران افتاده و به حاكمیت دین منجر گردید، با آمریكائیها در بسیاری از خصومتها همسو شدند. نمونه بارز این هم‌پیمانی در همنوائی نیروهای چپ و راست ضدانقلاب داخل كشور كه بعدها اسناد وابستگی آنان به سفارتخانه‌های شوروی و آمریكا افشا گردید و از آن بارزتر هماهنگی همه‌‌جانبه دو كشور در تجهیز صدام و حمایت از او در جنگ با جمهوری اسلامی را می‌‌توان مشاهده كرد. اما امام‌خمینی با همان منطقی كه نهضت اسلامی را آغاز كرده بود، در اوج فتنه‌ها و فشارهای خارجی انقلاب را هدایت كرد و آن را با اراده خویش به دوره سازندگی و ثبات هدایت نمود.
نهضتی كه امام‌‌خمینی پرچمدار و پایه‌گذار آن بود، توانست در  روز 22 بهمن غبار از چهره اسلام زدوده و سیمای حقیقی آن را پس از 14 قرن به جهان تشنه عدالت بنمایاند. به همین دلیل است كه انقلاب اسلامی ایران در جهان اسلام به عنوان «انقلاب امام‌‌خمینی» شناخته شده است.
به همین علت است كه تاكنون هیچ یك از طرحهای سیاسی و اقتصادی و نظامی آمریكا علیه ایران كه غالباً با حمایت یا سكوت متحدان منطقه‌ای و جهانی آن كشور همراه بوده، به نتیجه نرسیده است. و به همین دلیل است كه پس از گذشت سه دهه مقابله غرب با انقلاب، امروز تئوریسین‌ها و سیاستمداران اروپائی و آمریكائی بر ضرورت پذیرش و تحمل واقعیت انقلاب و جایگاه جمهوری اسلامی در عرصه بین‌المللی تاكید می‌كنند.


نهضتی كه در 22 بهمن 1357 به پیروزی رسید، امروزه برای بسیاری از ملل جهان چراغ راه زندگی است.


از این رو «22 بهمن» تنها نباید به عنوان روز پایانی یك رژیم سیاسی و آغازی بر حیات رژیم دیگر تلقی گردد. بلكه باید از آن به عنوان سرفصلی برجسته در تاریخ سیاسی ایران و نقطه‌ای عطف در روند مبارزات ملت ایران یاد كرد.

 

 

عوامل پیروزی در 22 بهمن 

پیروزی شکوهمند 22 بهمن 57، حاصل عوامل بسیاری است که مهم ترین آن ها عبارتند از:

1- ایمان به خداوند متعال

2- رهبری روحانی متقی و فقیه آگاه; امام خمینی رحمه الله

3- اتحاد و همبستگی همه، اقشار ملت.

4- استقامت و پایداری در راه خدا، تحمل مشکلات و ... بر هیچ کس پوشیده نیست که جمع شدن این عوامل در ملتی موجب نزول تاییدات غیبی الهی گردیده و پیروزی آن ها بر دشمنان حتمی می شود.

 

 

22 بهمن و حیرت جهانیان :

در دوران معاصر ، روز 22 بهمن پیروزی انقلاب اسلامی در ایران ، *حادثه مهم و حیرت انگیزی برای جهانیان بود . این حادثه بزرگ قرن ، از یك سو معادلات سیاسی استكبار را در ادامه سیاست سلطه و تقسیم استعماری جهان بر هم زد و از سوی دیگر ، یكی از استوارترین رژیمهای وابسته را ریشه كن ساخت و در كشور ایران ، *با اهمیتی كه از نظر استراتژیكی و اقتصادی برای قدرتهای بزرگ جهان داشت ، تحولی سیاسی ـ مردمی و عظیم به وجود آورد و یك بار دیگر اسلام به عنوان قدرت تعیین كننده در جهان مطرح شد و چشم انداز وحدت جهان اسلام و ایستادگی در برابر استعمار كهنه و نو ، ایجاد قطب سیاسی جدید در جهان و فروریزی رژیمهای وابسته و تحمیلی را در سرزمینهای پر نعمت اسلامی ، در برابر دیدگان مشتاق بیش از یك میلیارد مسلمان گشود و موجی از وحشت و اضطراب رادر دلهای جهانخوران پدید آورد.

 

 

 

22 بهمن

22 بهمن, 22بهمن,روز22بهمن, 22 بهمن سال 57

 

22 بهمن

22 بهمن, 22بهمن,روز22بهمن, 22 بهمن سال 57

 

22 بهمن

22 بهمن, 22بهمن,روز22بهمن, 22 بهمن سال 57

 

22 بهمن

22 بهمن, 22بهمن,روز22بهمن, 22 بهمن سال 57

علیرضا بازدید : 43 پنجشنبه 28 دی 1391 نظرات (0)

اندیشه و عمل سیاسى حضرت امام (ره)

كتاب: جرعه جارى، ص 61گردآورنده: على ذو علمنویسنده: حبیب الله عسگر اولادى

امام خمینى (ره) با اینكه اسلام عزیز را در تحصیل و تدریس و مطالعه و تحقیق و توفیق خود و عنایات ویژه ربانى مى‏شناخت و با تمام وجود اعتقاد به اسلام را در اصول و فروع و اخلاق باور جدى داشت، ولى سعى بلیغ مى‏نمود كه اندیشه و گفتار و عمل و موضع گیرها را بر اساس كتاب خدا و سنت رسول (ص) و سیره آن حضرت و ائمه هدى (ع) تنظیم نماید.و این تعبیر كه از معظم له به یادگار مانده است، تاییدى بر این باور جدى و عمیق در وجود ایشان است: «ما كه از خودمان چیزى نداریم، هرچه مى‏گوئیم قال الله است.قال رسول الله است و قال ابو عبد الله است‏» .

امام راحل (رضوان الله تعالى علیه) شناختى روشن از جهان را از محتواى اسلام درك كرده بود كه همه چیز در جهان اعم از خرد و كلان، از روى حكمت و منظم و هدفدار و مرتبط با مجموعه آفریده شده‏اند و در عین تعدد و تكثر، یك واقعیت‏بهم مرتبط هستند. درباره فقه اسلام نیز این باور را به صورتهاى گوناگون از خود بیادگار گذاشته‏اند كه «فقه اسلام، فقهى حكومتى است‏» .و در عین اینكه بخشى از فقه مسائل عبادى و معرفتى است، ولى بخشهاى دیگرى از احكام معاملاتى و اقتصادى، فرهنگى و اخلاقى، سیاسى و مدیریتى را بهمراه خود دارد.فقه اسلام مجموعه‏اى داراى تنوع و تعدد و تكثر فراوان ولى در عین حال در مجموع، یك واقعیت مرتبط با هم و داراى نظم دقیق است كه زندگى بشر را به صورتهاى فردى، خانوادگى، اجتماعى، امتى و جهانى در برنامه‏هاى خرد و كلان خود جا داده است و آنچه را كه ما ناقص مى‏بینیم به علت‏شناخت محدود و ناچیز ما از فقه اسلام عزیز است.

امام بزرگوار اسلام را در قالب یك نظام منسجم و كامل و رشد یابنده به جهان باوراند.نظامى با ابعاد اعتقادى و عبادى، فرهنگى، اقتصادى، سیاسى و اجتماعى، زیرا ذات اقدس حق جل جلاله در آیه كریمه‏اى در قرآن عظیم فرموده است: الیوم اكملت لكم دینكم...

معظم له ضعف ملل اسلامى را در اثر انحراف از فقه حكومتى مى‏دانستند و به صورتهاى مناسب در هر مجال ارشاد مى‏فرمودند: كه اگر مسلمین جهان فقه را حكومتى و كامل بدانند، ناگزیر از پذیرش آن خواهند بود كه اعرف، افقه، اعدل و اتقى باید فقه را در حكومت پیاده كند.

ایشان این باروها را از روزهاى اول نهضت اسلامى بعد از رحلت مرحوم آیة الله العظمى بروجردى، شخصا یا توسط اسلام شناسان تربیت‏شده و همراه خود به صورتها و عبارتهاى گوناگون ارائه مى‏كردند كه برخى از آنها را مرور مى‏كنیم:

1- اسلام نظام حكومتى منسجم و مرتبط و كامل دارد.

2- نظام حكومتى اسلام در كشورمان قابل پیاده شدن است.

3- حكومت اسلامى مى‏تواند مردم را در امور دنیا و آخرت موفق و سعادتمند كند.

4- امامت و ولایت در اسلام افزون بر مدیریت جامع الاطراف، خطرات و تهاجمات و فتنه‏ها را در پیشگیرى و علاج مى‏كند و امامت، مردم پراكنده را یگانه، متحد و قدرتمند مى‏سازد.

5- فراگیر بودن محتواى حكومت اسلامى قابلیت گسترش جهانى و ابدى شدن را دارد.ارائه این آموزشها از یك باور اصیل و عمیق و صادقانه حكایت داشت كه مردم خوب ما به ویژه علماء و طلاب و فرهنگیان و دانشگاهیان حقجو و اسلامخواه را متعهد مى‏كرد وهمراه مى‏ساخت.ایشان اعتقاد داشتند كه اگر مردم دریابند وظیفه حكومتى دارند و اسلام نیز از آنها خواسته است و درست هم حركت كنند، گرفتن حكومت از ید غاصبان آسان است و شاید مناسبت دارد كه یك عبارت یادگارى از روزهاى اول انقلاب اسلامى را از ایشان مرور كنیم: «بعضى از آقایان قبل از انقلاب مى‏گفتند كه گرفتن حكومت مشكل است و من در جواب مى‏گفتم حكومت گرفتن آسان است ولى حكومت كردن مشكل است‏» .

امام (قدس سره الشریف) این اعتقاد را هم ترویج مى‏كردند كه مردم ما نمونه خوبى از مردم معاصر و حتى در تاریخ ثبت‏شده جهان هستند.ایشان مردم شناسى را وظیفه هر رهبر در جامعه مى‏دانستند.اینجانب مى‏توانم بطور قطع بگویم كه آن حضرت در دوران خودشان در زمره معدود مردم شناسان معاصر بلكه در بین آنها مردم شناس‏ترین بودند.

ایشان با شناخت‏خوبى كه از مردم خوبمان داشتند و اعلام مى‏فرمودند كه: «در زمان هیچ پیغمبرى حتى پیغمبر خاتم (ص) و در زمان هیچ وصى و امامى حتى امیر مؤمنان على (ع)، آن بزرگواران از چنین مردم خوبى برخوردار نبوده‏اند «و این شناخت و ارزیابى سبب این بود كه ایشان مردم را بدرستى باور كنند و به آنها اعتماد نمایند.

نمونه‏اى از مردم دوستى ایشان را مرور كنیم.در روزهاى نخستین سال 1342 پس از تهاجم وحشیانه جلادان رژیم سفاك به مدرسه فیضیه قم، مرحوم آیت الله العظمى حكیم (رضوان الله تعالى علیه) با ابراز تاسف از بى‏حرمتى‏ها و تجاوز به حریم حوزه‏هاى علمیه و مراجع تقلید و علماء و طلاب علوم دینیه، از تمامى مراجع عظام تقلید و علماء بزرگ دیگر خواستند كه به عنوان اعتراض، به نجف اشرف هجرت نمایند و هر كدام از مراجع و علماء در پاسخ نوعى عذر خواستند.امام راحل قدس سره پاسخى ارسال داشتند كه حدودا مضمون آن چنین بود: «ضمن تشكر از عنایت و ابراز تسلیت و همدردى با اینكه اینجانب مشتاق زیارت اجداد بزرگوارمان هستیم و اشتیاق دیدار شما بزرگان را هم دارم ولى چون مردم ما زیر چكمه و شلاق هستند من در كنار این مردم خوب مى‏مانم تا اگر پیروز شوند در جشن آنها شركت داشته باشم و اگر سیلى خوردند من هم در كنار آنها سیلى بخورم‏» .

فكر مى‏كنم شایسته است كه نمونه‏هائى از اندیشه‏هاى ویژه معظم له را مرور داشته باشیم.مى‏توان چنین تعبیر كرد كه عناصر فرهنگى نشئت گرفته از اندیشه‏هاى تابناك مكتب توحید به‏ویژه اسلام عزیز كه در طول قرون و اعصار توسط مغرضین یا معاندین یا كج اندیشان منحرف شده یا از واقعیت كارساز تهى شده یا مسخ شده بودند، ایشان آنها را شناسائى و اصلاح و مناسب روحیه مردم زمان بازسازى و از طریق وسائل و امكانات ممكن به مردم ارائه مى‏كردند كه در این فرصت محدود به برخى از آنها اشاره‏اى گذرا خواهیم داشت.

اول: اندیشه پیروزى حق كه عنصر فرهنگى كارسازى مى‏توانست‏باشد، ولى در جامعه شكل عرضه كردن و جریان داشتن آن در فرهنگى كه حاكم بر اكثریت مردم بود، از محتواى حركت آفرین و كارساز تهى شده بود و بصورت شایع در زبان حق جویان این چنین جریان داشت كه حق پیروز است.

ناگفته پیداست كه چنین اندیشه‏اى در فرهنگ عمومى حق جویان، مى‏بایست انگیزه اشتیاق به پیروز شدن حق قرار مى‏گرفت. زیرا پیروزى حق، خود بخود حتمى جلوه مى‏كرد و تنها حق جویان مى‏بایست اشتیاق پیروز شدن حق را ابراز كنند و حد اكثر در دعاهایشان استدعا كنند.امام (رضوان الله تعالى علیه) شناسایى و كامل كردن، جهت دار نمودن و حركت آفرین ساختن و خلاصه كارساز كردن این اندیشه را در فرهنگ عمومى وجه همت‏خود قرار دادند و در بیانات خودشان در مقدمه شروع درس و حث‏حوزه‏اى و در اختتامیه‏هاى هر دوره دروس حوزوى زمینه‏اى فراهم مى‏فرمودند و خودشان و اسلام شناسان تربیت‏شده همراهشان در بحثها و سخنرانیها و بیانیه‏ها یا اعلامیه‏ها، این اندیشه را بصورت ضمنى چنین همراهشان در بحثها و سخنرانیها و بیانیه‏ها یا اعلامیه‏ها، این اندیشه را بصورت ضمنى چنین بیان مى‏فرمودند: «حق پیروز شدنى است و این اهل حق هستند كه باید در راه پیروزى آن جهاد و مبارزه و فداكارى و استقامت كنند تا حق پیروز شود» .

نسل جوان ما اگر دقت اندكى در این همت امام و همراهان ایشان داشته باشند، در مى‏یابند كه چه حركت زیر بنائى صورت گرفته و چه تغییر فرهنگى كارساز در پیروز ساختن حق، پدید آورده است.

دوم: اندیشه جهانى شدن مكتب توحیدى اسلام كه بى شك اندیشه‏اى تابناك و محرك و سازنده و راهگشا بوده و هست، ولى در جامعه بصورتى جلوه‏گر شده بود كه اكثریت مردم را منتظر حاكمیت‏خود بخودى اسلام عزیز مى‏ساخت و تصور اغلب اهل ایمان این شده بود كه بالاخره اسلام بر جهان حاكم خواهد شد و امام (قدس سره الشریف) و همراهان اسلام شناس‏معظم له با تلاشها و همتها و آموزشها به متن مردم رساندند و فرهنگ كردند كه اسلام محتواى جهانى شدن، و قدرت چیره شدن بر تمامى ادیان و مكاتب را داراست و این اهل ایمان و اسلامخواهان هستند كه در مسیر جهانى ساختن و قدرت چیرگى آن باید تلاش و مجاهده و استقامت مناسب داشته باشند.نباید تردید داشت كه بازسازى و كامل كردن این اندیشه در فرهنگ عمومى، كارسازى در سامان جدى مردم داشت كه قابل پیش بینى نبود.

سوم: اندیشه انتظار فرج و قطعى بودن ظهور منجى بشریت (حضرت مهدى عجل الله تعالى فرجه الشریف) كه جاى تردید نبوده و نیست كه انتظار فرج سبب امید كار سازى مى‏شود و قطعا منتظر فرج از نومیدى و یاس دور مى‏گردد و اگر انتظار واقعى فرج در جامعه‏اى فرهنگ باشد، شیطان و شیطنت‏ها نه تنها نمى‏توانند براى تسلط خودشان بر آن جامعه بذر یاس بپاشند، بلكه جامعه منتظر واقعى فرج مى‏تواند سبب ریشه كن شدن یاس در دیگر جوامع هم باشد.

ولى از جمله انحرافهاى ایجاد شده در فرهنگ عمومى در این زمینه این بود كه اهل ایمان یعنى مدعیان انتظار فرج، در اثر تلقین‏ها و بد آموزى‏ها باورشان شده بود كه باید در انتظار باشند كه حضرت مهدى (سلام الله علیه) بیایند، هم فسق‏ها و فجورها را ریشه كن كنند و هم‏كارها را اصلاح كنند، تا عدالت در رفتار اشخاص و عدالت اجتماعى در جامعه برقرار شود.چنین باورى نه تنها سبب مبارزه با ظلم و جور و فساد و تباهى نمى‏شد، بلكه سوء استفاده گرانى ترویج مى‏كردند كه هر چه فسق و فجور و جور بیشتر شود، سبب تعجیل در ظهور حضرت مهدى (عجل الله تعالى فرجه) مى‏گردد و امام راحل (نور الله مضجعه الشریف) و برجستگان اسلام شناس مجاهد همراهش با جدیت تمام سعى كردند كه این انحراف را با بهره گیرى از متون اسلامى اصیل به مردم خدا جوى و منتظر فرج معلوم دارند و معناى قابل قبول انتظار فرج را در فرهنگ عمومى اهل ایمان جایگزین كنند و بصورتهاى ممكن در درس و بحث و منبر و خطبه و جزوه‏ها و كتابها بیان كردند كه: انتظار فرج واقعى همراه فراهم كردن مقدمات ترویج و آماده كردن لوازم ظهور منجى، قابل قبول شرع انور بوده و معقول است و در قرآن و سنت و سیره پیامبر (ص) و ائمه معصومین (ع) انتظار فرج بدون تهیه مقدمات امكان ندارد و قابل قبول نیست.زیرا قرآن كریم هدایت مى‏فرماید:

ان الله لا یغیر ما بقوم حتى یغیروا ما بانفسهم...

مرورى بر یك یادگارى یعنى توفیق زیارت امام راحل (ع) را در اواخر سال 1341 در این زمینه مناسب است كه تعدادى از برادران در محضرشان در منزلشان موفق شدیم و صبح جمعه بود و در جمع برادران، معظم له بیاناتى نزدیك به این مضمون فرمودند:

«امروز جمعه است و روز مباركى است و به امام زمان (ع) نسبت دارد و اهل ایمان انتظار دارند كه در مثل امروزى آن حضرت ظاهر شوند و در زیارتنامه امروز مى‏خوانیم:

«هذا یوم الجمعه و هو یومك المتوقع فیه ظهورك...»

و در مثل امروز اهل ایمان در جلسات خودشان در مساجد و اماكن متبركه و هیئت‏ها و حسینیه‏ها ضمن شنیدن معارف و وعظ توسلاتى دارند و توسل هم به آن حضرت دارند و هم رو به قبله مى‏ایستند و با توجه به سینه‏هاى خود مى‏زنند و با هم مى‏خوانند: یا حجة بن الحسن (ع)، عجل على ظهورك.

چه شعر جالب و چه شعار پسندیده‏اى و در چه روز مناسب، ولى افسوس كه این شعار و این حال فقط در همان جلسات نورانیت و روحانیت‏خاص خود را دارد و اهل ایمان وقتى از آن جلسات خارج مى‏شوند، گویى شعارها را فراموش كرده‏اند.در صورتیكه منتظر قدوم مبارك منجى كه مى‏داند آن حضرت (ع) آن همه دشمن دارد و در مسیر حاكم شدنش آن همه مشكلات وجود دارد، نباید فقط با شعار و سینه زدن انتظار خود را ثابت كند، بلكه در زندگى شخصى و خانوادگى و اجتماعى باید با برنامه ریزیهاى مناسب مقدمات ظهور منجى را فراهم و با تمام وجود و امكانات حالت منتظران واقعى را داشته باشد» .

امام راحل در موارد متعددى به عبارات متنوعى، این مطلب را در سالهاى آغازین نهضت اسلامى اعلام مى‏فرمودند:

«ما براى فراهم كردن ظهور حضرت ولى عصر (عجل الله تعالى فرجه)، موظف هستیم‏»

تعداد صفحات : 5

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 43
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 12
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 25
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 43
  • بازدید ماه : 98
  • بازدید سال : 600
  • بازدید کلی : 4,510
  • کدهای اختصاصی
  • افراد آنلاین :
  • ورودی گوگل :
  • تعداد کل مطالب :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید کل :